TPMS informatie

Afkorting voor: Tyre Pressure Monitoring System.

Het TPMS systeem is een ingebouwd controle systeem om de bandenspanning van uw voertuig te controleren.

Wanneer een band zijn spanning verliest krijgt u een melding op uw dashboard.

-Indirect TPMS? - Dit werkt via het ESP/ABS systeem van de auto door onderzoek van het toerental van de bandenspanning.

-Direct TPMS - Dit werkt via sensorventielen, dit is een sensor aan de binnenkant van het wiel dat op het ventiel gemonteerd is.

Waarom dit systeem:

Om ongevallen te voorkomen, de remafstand wordt langer door slechte/lage bandenspanning, bochten nemen wordt moeilijke en de autobanden kunnen oververhit raken.

Minder brandstofverbruik 

Dankzij een hogere rolweerstand heeft u minder slijtage van de banden en minder CO2 uitstoot.

Welke voordelen zijn er nog meer:

onmiddellijk melding aan chauffeur als er problemen zijn met de bandenspanning.

in een vroeg stadium kunnen de problemen worden verholpen.

Persluchtcontroles zijn overbodig.

Indirect TPMS versus directe TPMS:

  1. Minder nauwkeurig
  2. Minder comfort 
  3. Geen extra inspanningen te leveren bij het vervangen van de banden, aangezien men geen rekening hoeft te houden met sensoren in de banden. 

Directe TPMS versus indirecte TPMS

  1. Nauwkeurige data verzameling.
  2. Bijkomende functies zoals het herkennen van de positie van de band ( linksvoor, rechtsvoor etc.)
  3. Vraagt meer werk van garages bij onderhoud, montage en programmering van TPMS-sensoren.
  4. Montage van een TPMS sensorventiel?
  5. Voor het monteren of te demonteren heeft u een TPMS gereedschap nodig voor aandraaien van de schroef op het juiste moment. (4Nm)

De sensoren worden binnenin het wiel geplaatst:

U heeft keuze uit 2 soorten ventielen, aluminium en een snap-in-ventiel (rubberen ventiel).

Voor hoge snelheden moet een aluminium ventiel worden gebruikt. 

Snap-in-ventiel:

  1. De Sensor
  2. Het Rubberen ventiel
  3. Een Torx-schroef 
  4. Binnenventiel
  5. Ventieldop
  6. Aluminium ventiel:

Aluminium ventiel:

  1. Ventiel, met daarrond de sensorbehuizing
  2. Rubberen afdichting
  3. Schroefmoer
  4. Binnenventiel
  5. Ventieldop

Er zijn 3 soorten TPMS sensoren

  1. OE Orginele sensoren
  2. Universele sensoren (ongeprogrammeerd)
  3. OE-R sensoren

Originele sensoren zijn al geprogrammeerd met bepaalde protocols, de sensor kan alleen maar in enkele bepaalde auto modellen worden gebruikt.

Ongeprogrammeerde universele sensoren zijn sensoren waarmee een garage/dealer zelf het protocol van elk auto model kan programmeren met behulp van een TPMS programmeer tool. Dit kan draadloos en door de band heen worden gedaan.

OE-R sensoren zijn sensoren net zoals de orginele sensoren, maar dan van een ander merk.

Na het plaatsen van de sensoren moet de auto deze gaan herkennen.

Er zijn drie manieren om een sensor aan te lerenaan de boordcomputer:

Automatisch inlerend (na monteren een stuk te gaan rijden boven de 25 KM/h)

Aanleren via OBD (bij garage/dealer)

Aanleren via de instructies van het handboekje van de auto. (u moet bijvoorbeeld in de boordcomputer het systeem resetten, of bepaalde handelingen uitvoeren)

Bij elke sensor op de website staat welke inleerprocedure de sensor heeft.

Website door BlueBird Media B.V.